VÄLKOMMEN TILL ENGON GROUP

På denna webbplats hittar du företags- och finansiell information.
Om du söker kundrelaterad information, vänligen besök våra lokala webbplatser.

EUROPE

Sweden | Swedish Norway | Norwegian Finland | Finnish Denmark | Danish France | French Belgium | French, Dutch
Netherlands | Dutch Germany | German Austria | German Great Britain | English Ireland | English Spain | Spanish Italy | Italiano

NORTH AMERICA

United States | English Canada | English, French

AUSTRALIA

Australia/New Zealand | English

ASIA

Japan | Japanese South Korea | Korean

OTHER

International | English
Regulatorisk

engcons delårsrapport fjärde kvartalet 2022: Rekordhög omsättning och god lönsamhet

Fjärde kvartalet 2022

• Orderingången minskade med -29% till 553 (774) MSEK, den organiska ordertillväxten var -33%.
  • Nettoomsättningen ökade med 46% till 541 (370) MSEK, den organiska nettoomsättningstillväxten var 38%.
  • Rörelseresultatet ökade med 57% till 121 (77) MSEK, och rörelsemarginalen var 22,4% (20,8%).
  • Kvartalets resultat ökade med 20% till 90 (75) MSEK.
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,59 (0,48) SEK.

Januari – december 2022

• Orderingången ökade med 1% till 1 978 (1 967) MSEK, den organiska ordertillväxten var -4%.
  • Nettoomsättningen ökade med 30% till 1 938 (1 488) MSEK, den organiska nettoomsättningstillväxten var 24%.
  • Rörelseresultatet ökade med 28% till 415 (325) MSEK och rörelsemarginalen var 21,4% (21,8%).
  • Periodens resultat ökade med 21% till 325 (269) MSEK.
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 2,01 (1,64) SEK.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 0,85 (2,90) kr per aktie, jämnt fördelat över två utbetalningstillfällen.

VD Krister Blomgren kommenterar:

”Vi summerar ett historiskt år då bolaget tog klivet in på börsen med vårt omsättningsmässigt starkaste kvartal. Rörelseresultat och lönsamheten överträffade våra finansiella mål och en stark orderbok skapar trygghet för kommande kvartal.

Året inleddes med en större prishöjning som kompensation för höjda leverantörspriser kombinerat med komponentbrist, långa ledtider och ett krigsutbrott i Ukraina. Stora förköps- och bunkringseffekter som konsekvenser av prishöjningar och långa ledtider resulterade i en hög andel tidigarelagda ordrar i kvartal fyra 2021 och kvartal ett 2022. Detta i kombination med en ökad osäkerhet kring konjunktur, inflation och räntor innebar att vi i det fjärde kvartalet såg en förväntad nedgång på de nordiska och europeiska marknaderna jämfört med exceptionella jämförelsesiffror. Detta till trots var orderingången ur ett längre perspektiv på en hög nivå.

En hög nettoomsättning i kvartalet med full effekt från årets prisökningar genererade en stark rörelsemarginal på 22,4 procent trots högre kostnader för pågående byte av koncernens affärssystem. Den positiva resultat- och lönsamhetsutvecklingen under året är ett kvitto på vår förmåga att möta och hantera de utmaningar som en osäker omvärld innebär vilket stärker oss inför framtiden.

Det är glädjande att se fortsatt hög aktivitet i Amerika. Vår helhetslösning attraherar den amerikanska marknaden där vi ser stor tillväxtpotential. Värt att notera är ett trendbrott där tillväxtmarknaderna under helåret 2022 för första gången stod för en högre orderingång än Norden vilket gör oss mindre beroende av de mogna marknadernas mer cykliska grävmaskinsförsäljning. Vi fortsätter att satsa på expansion genom att investera i säljorganisation, i produktionskapacitet i Polen samt i tredje generationens tiltrotatorsystem. Detta i kombination med en stark orderbok, kortade leveranstider och högre produktionstakt ger oss goda förutsättningar för fortsatt tillväxt och stabil intjäning trots en svårbedömd marknad.”

Q4 presentation idag kl. 11.00
Rapporten presenteras av Krister Blomgren, VD och Jens Blom, CFO idag kl. 11.00 genom en webbsänd telefonkonferens via denna länk: https://ir.financialhearings.com/engcon-q4-2022

För att delta i telefonkonferensen, där möjlighet ges att ställa muntliga frågor, registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in.

Presentationsmaterialet och en inspelad version av konferensen kommer att finnas tillgängliga på www.engcongroup.com.

För mer information, vänligen kontakta:
Anne Vågström, Head of Communications & Investor Relations
anne.vagstrom@engcon.se
+46 76 126 40 84

engcon är den ledande globala leverantören av tiltrotatorer och tillhörande redskap som ökar grävmaskiners effektivitet, flexibilitet, lönsamhet, säkerhet och hållbarhet. Med kunskap, engagemang och hög servicenivå skapar engcons drygt 400 medarbetare framgång för sina kunder. engcon grundades 1990, med huvudkontor i Strömsund, Sverige och möter marknaden via 13 lokala säljbolag och ett etablerat nätverk av återförsäljare runt om i världen. Nettoomsättningen uppgick till cirka 1,9 miljarder SEK under 2022. engcons B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.

För mer information, besök www.engcongroup.com